منتديات شباب اليوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات شباب اليوم

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Happy_Spirit
عضو فضى
عضو فضى
Happy_Spirit

انثى
الدولة - المحافظة : Egypt- Ismailia
اللقب فى شباب اليوم : أميرة الورد

تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Empty
مُساهمةموضوع: تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!   تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Emptyالجمعة أبريل 11, 2008 3:52 pm

إنــجــازاتك الـشــخـصـية ... أعــمــال تــرغــب في تـحــقـيـقها ... ولكنها

لـم تــتــحـقق ... اقــنــع عــقــلك الــبــاطــن بــهــا و ســوف تــتـحــقق

بــإذن الله ... واجــعــل أهــدافــك ... واقــعــية ... ومـمـكـنــة

الـتحـقـيـق..

*فــكــر في نــفــســك كما تــتــمــنـى أن تــكــون
عــلــيه ولـيـس كــمـا أنت عــلــيـه الــيــوم .

كــلــمـا كـنـت إيــجــابــيــاً عـنـدمــا تـفـكـر و تـعــمــل نـحـو أهــدافــك ... كــلما حققتــهــا أســرع.

*كن دائــم الــتـفـاؤل بالــتـفـكــير الـمـســتـمـر في الأشــيــاء الـتي تـريـدهــا وارفــض الــتـفكـير في الأشــيـاء التي تخــافـهــا.

* مــازالـت الـقــاعــدة الـذهـبـيـة هـي أفــضـل مبــدأ للنــجــاح " اعمل للآخرين كما تــود أن يعمـلون لك"

* الـوقــت هو أثــمــن مــواردك ...فاجــعل لـكـل دقــيــقة ثــمــنــاً .

* إعــمـل دائــمـاً على 20% من أنــشــطـتـك الـتي تـســاهم في 80% من نــتائـجــك .

* لا أحــد يـجـعـلك تـغــضـب ... بل أنت الذي تــقــرر ذلك.

* لا تـوجــد مــصــادفـات فالـنـجــاح هـو نــتـيـجة عـمـل شئ صحيــح بالــطـريقـة الــصـائـبـة ... مــراراً ...وتـكــراراً...

*هــؤلاء الـذين ليس لديـهــم أهـــداف ... محكــوم عليهم للأبــد أن يـعــمـلوا لمـن لديـهــم أهـــــداف .

* لا يــأتـي الــضــغـط والــشــقـاء من الــمـواقـف ... بل بــكــيـفية إنــفـعالـك بــهــا.

*إن الأهــداف الـغـير واقـعــية أســلوب لـخــداع الـنــفـس ولا يــمـكـنك خــداع نــفـسـك بـالنــجــاح .

* لــيـس الـفــشـل هــو مــا يـعــوقــك ... ولـكــن الـخــوف من الـفــشــل هــو مــا يــعــوق حــركــتـك .

* الأشــخــاص الــنـاجــحــون واضــحــون تـمــاماً بالنــســبة لــحـقـيـقتهم ... ومــا يــريـدون .

*إن حــيــاتـك الــيــوم هي نــتـيـجة لـكــل اخــتـيــاراتك و قــراراتــك في الــماضي ... فــعــنـدمــا تـتـخـذ اخــتـيــارات جــديــدة تـخــلـق مــسـتـقـبلاً جــديــداً.

* إن أي رأي أو خــطــة أو هــدف أو فــكــرة مــوجــودة دائــمــاً في عــقــلك الــواعي لابــد أن تـأتـي بــهــا إلى الــواقــع بــواســطـة عـقــلك الــمتـميز .

* شـــارك الأشــخــاص الإيــجـابيــيـن .والـمـنفـتحـيـن..وابــتـعـد عن الأشــخــأص السـلـبـيـيـن والُمعّـقـديـن

*تــوقــف عن الــتـحــدث في المــشـكـلة ...وابــدأ الــتـفـكـير في الــحـل .

*قــرر مــا تـريد .... ثم تـصــرف وكــأنــه من الــمــسـتحـيل أن تـفــشــل .

* تــصــرف بــعــزم .. بــشــجـاعــة ... بــثــقـة ... بــكــفـاءة ... بــذكــاء ... حتى تـخــتزن هــذه الــصــفات في عــقــلك البــاطــن.

* لــيـس الــمــهم مــا تـقـوله ... أو تـرغــبـه ... أو تتـمــنــاه ... أو تــقــصده ... إن مـا تـفـعـله هـو الأهـم.

* إن الــرغــبـة في أن تـتـبع الـطــريق الأســهــل تـحــقـق الـفـشـل في حــيــاتـك .

* يــجــب أن تــحـدد بــدقـة مـا الذي تـريده في الــحــيـاة ... فلا أحــد يــمـكـنه عــمـل ذلــك لـك حتى أفــراد ُأسرتـك ذاتــهــم.

* الأفــكــار مــتـوفـرة بــكـثرة ... لـكـن الأشــخــاص الـذين يـحـولونــهــا إلى إنــجــازات نــادريـن جــداً.

أسأل الله أن ينفعنا بما علمنا
على فكرة يا جماعة لو كل واحد فينا بجد
حط النقاط دى قدام عنية
أنا مـتأكدة أن حياتة هتختلف
وشكل تعاملاتة كمان هيختلف
خلينا كلنا نكتب النقط دى ونطبعها ونعلقها فى غرفنا
علشان ما ننساش ولو للحظة واحدة ‘حنا عايشين لية

almary5
مشرف عام
مشرف عام
almary5

اللقب فى شباب اليوم : almary5

مُساهمةموضوع: رد: تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!   تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Emptyالسبت أبريل 12, 2008 7:54 am

أرسل اصلاً بواسطة amira
اقتباس :
خلينا كلنا نكتب النقط دى ونطبعها ونعلقها فى غرفنا
علشان ما ننساش ولو للحظة واحدة ‘حنا عايشين لية

علي فكره كلمات جميلة فعلاً
بس الواحد يعمل ولو بجمله من الجمل دي
شكراً ليكي
و.......
تحياتي
مدير عام المنتدى
مدير عام
مدير عام
مدير عام المنتدى

ذكر
الدولة - المحافظة : مصر - الاسماعيلية
اللقب فى شباب اليوم : مدير عام المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!   تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Emptyالأحد أبريل 13, 2008 5:02 pm

انا بصراحة عاوز اكد كورس مكثف عند اميرة

هطلع اكيد واحد تانى

والله جميل يا اميرة

والى الامام

تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Noor
https://shbab2day.yoo7.com
Happy_Spirit
عضو فضى
عضو فضى
Happy_Spirit

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!   تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Emptyالأربعاء أبريل 16, 2008 7:39 pm

اقتباس :
علي فكره كلمات جميلة فعلاً
بس الواحد يعمل ولو بجمله من الجمل دي
شكراً ليكي
و.......
تحياتي

أرق تحياتى أنا ليك / ليكى يعنى سواء كنت مريخ أو مريخة
وجودك فى قسم تنمية بشرية معناه رغبة حقيقية من جواك لتغيير وضع أنت رافضة
أنا أول حد يرجعلة الفضل بعد الله سبحانه وتعالى فى أنى أدور فى العلم ده الله يرحمه ويجعل مستقره ومثواه الجنه ياااارب د/عوض الحداد
من الشخصيات اللى كانت فعلاً رائعة وبعدها أبتديت أدور ومش هكدب عليك كنت بدور فى المكان الخطأ لأن المكان الصح اللى المفروض ندور فيه هو كتاب الله وسنة النبي
هتلاقى كل النظريات اللى الناس العظيمة والدكاترة الكبار بيتكلموا عنها أساسها الدين والشريعة الاسلامية .
الرغبة والدوافع لازم تكون نابعة من جواك .. معاك أن فى دوافع خارجية وليها دورر كبييييييييييييييييييييييير جدا فى المساعده على التغيير . لكن الرغبة من جواك ومدى تمسكك بهدفك ... بورقة وقلم وأمسك كل نقطة من اللى ذكرتها وشوف دى فيك ولا لأ
متفائل ؟؟ موضوعى ؟ يعنى بتخليك فى المشكلة اللى انت فيها ولا بتقلب على نفسك المواجع وبتلوم نفسك على الماضى كتييير ؟ عصبى ؟ مش لاقي نفسك فى أى حاجة بتعملها ؟ دور جواااك هتلاقىى كتيييير .
أتحاور مع نفسك ... لأن نفسك أحق أن تحترم وتنصت ليها أكتر من أى شخص تانى
لو واحدصاحبك جالك وقالك عايز حد يسمعنى غصب عنك هتقولة أتكلم أنا سامعك وحتى لو كان الموضوع ممل ومشكلتة مش مشكلة أصلا ما بتبخلش عليه بوقتك ..
مين أولى تسمع لصاحبك ولا تسمع لنفسك وتتحاور بالعقل .. أنا بعمل كذا وعايز أتغير وأبقى كذا كرر هدفك ك يوم من 7 الى 21 مرة أو كرره أوتوماتيك هتلاقى نفسك بتعملة من غير وعى ... زى بالظبط صلاتنا تخيل أن بتحفظ سورة لأول مرة كل تركيزك وانت بتصلى عشان ما تغلطش..
لكن لو بتصلى بسورة الفاتحة والأخلاص ؟؟!!!
كلنا مرت علينا أوقات صلينا وما افتكرناش كلمة من اللى قولناه فى الصلاه
لييييه ؟ لأنك كررت وكررت وكررت السور وخلاص أنطبع جوه العقل الباطن أن الظهر اربع ركعات هتلاقى نفسك خلصت الاربع ركات مظبوطين بس شاكك انا صليت اربعة ولا خمسة ... بس الحقيقة ان عقلك الباطن مسجل كويس قوى العدد والوقت
اللعب كلة يا مريخ أو يا مريخة Very Happy مع المخ .. انت بتعلب مع مخك
ومثلا أنت حاسس أنك ضعيف الشخصية مثلا ..
تيجى وتكرر هدفك وتقول أنا مش ضعيف الشخصية أنا مش ضعيف الشخصية ..الخ
أكبر غلط ده من الايحاءات السلبية اللى بتأكد ترسيخا جوه مخك ..
زى مثلا لما أجى أقولك ما تفكرش فى كلب أسود .. وكررتلك ما تفكرش فى كلب أسود ....Surprised النتيجة إية ؟؟ !!! أكييييييييييييييييييييد فكرت فى الكلب الاسود .
الصح أنى أقول أنا قوى الشخصية ... أنا شخصية مؤثرة ... أنا هادئ الاعصاب ... أنا عندى ثقة بالنفس عالية ... دى عبارات أيجابية ابتدى بيهم يومك كل يوم ..
وإن شاء الله هنكون مع بعض أى مشكلة تواجه حد فينا نحلها مع بعض ..
بس أعمل أنت زى ما بقولك وأطبع الموضوع وعلقة فى أوضتك وكل يوم أقرا نقطة واحدة وركز عليها اليوم ده .. أنا بعمل كده .. مثلا أنا النهارده هحافظ على إبتسامتى
الحمد لله دلوقتى على طووووووول فاتحاااها على البحرى ..
واحدة واحدة وبيقين بالله كل حاجة هتمشى صح زى ما أنت عايزها ووبنتايج أحسن بكتييير من توقعاتك
Happy_Spirit
عضو فضى
عضو فضى
Happy_Spirit

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!   تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Emptyالأربعاء أبريل 16, 2008 7:43 pm

اقتباس :
[center]انا بصراحة عاوز اكد كورس مكثف عند اميرة

هطلع اكيد واحد تانى

والله جميل يا اميرة

والى الامام

أحنا لينا الشرف يا كبييير وعد يا أحمد أول كورس أديه
الحضور ليك مجااانا بس نوصل إن شاء الله

[/center]
almary5
مشرف عام
مشرف عام
almary5

مُساهمةموضوع: رد: تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!   تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Emptyالخميس أبريل 17, 2008 12:15 am

اقتباس :
أرق تحياتى أنا ليك / ليكى يعنى سواء كنت مريخ أو مريخة
ربنا يحفظك
هو ده الكام مش عم الحاج التاني ال مصمم اني بنت
يحصل أيه دالوقتي لو طلعت ولد
اهلي هيقطعوني Shocked

اقتباس :
وجودك فى قسم تنمية بشرية معناه رغبة حقيقية من جواك لتغيير وضع أنت رافضة
هي علي الأقل رغبه في معرفة معني التنمية البشرية
يمكن علشان كده عملت بحث ونزلت معناه هنا

اقتباس :
أنا أول حد يرجعلة الفضل بعد الله سبحانه وتعالى فى أنى أدور فى العلم ده الله يرحمه ويجعل مستقره ومثواه الجنه ياااارب د/عوض الحداد
الله يرحامه ويحسن إليه ياراب
كان أب لينا كلنا
وعلي فكره
ذكري راحيلة الثانيه كانت في 15/4 ال فات
ياريت نقرأله الفاتحه

اقتباس :
من الشخصيات اللى كانت فعلاً رائعة وبعدها أبتديت أدور ومش هكدب عليك كنت بدور فى المكان الخطأ لأن المكان الصح اللى المفروض ندور فيه هو كتاب الله وسنة النبي
هتلاقى كل النظريات اللى الناس العظيمة والدكاترة الكبار بيتكلموا عنها أساسها الدين والشريعة الاسلامية .

أكيد طبعا
ده شريعة المولي عز وجل

اقتباس :
الرغبة والدوافع لازم تكون نابعة من جواك
بنسبة 98% من جوايا طبعاً
اقتباس :
معاك أن فى دوافع خارجية وليها دورر كبييييييييييييييييييييييير جدا فى المساعده على التغيير
مظبوط ياباشا
اقتباس :
لكن الرغبة من جواك ومدى تمسكك بهدفك
موجوده ياباشا
اقتباس :
بورقة وقلم وأمسك كل نقطة من اللى ذكرتها وشوف دى فيك ولا لأ
واللهي يافندم أنا مسكت كي بورد وصفحة نت
almary5
مشرف عام
مشرف عام
almary5

مُساهمةموضوع: رد: تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!   تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Emptyالخميس أبريل 17, 2008 1:00 am

اقتباس :
متفائل ؟؟ موضوعى ؟
ها Surprised
اقتباس :
يعنى بتخليك فى المشكلة اللى انت فيها ولا بتقلب على نفسك المواجع وبتلوم نفسك على الماضى كتييير
واللهي ساعات ساعات يفاندم
بس الأغلب
متفائل
أو بمعني أدق
بضربها طناش

اقتباس :
عصبى ؟
بالعكس بارد جداً
اقتباس :
مش لاقي نفسك فى أى حاجة بتعملها ؟ دور جواااك هتلاقىى كتيييير .
تقدري تقولي مش حاسس بطعمها اكتر منها مش لاقي نفسي فيها
بظبط كده زي ما يكون كل الأكالات ليها نفس الطعم ونفس النكها
يعني ناجح بمجموع كبير او قليل أو حتى ساقط
كلهم ليهم نفس الطعم
مش بحس بفرحه لما بنجح
ولا بحس بحزن لما بفشل

اقتباس :
أتحاور مع نفسك ... لأن نفسك أحق أن تحترم وتنصت ليها أكتر من أى شخص تانى
ده انا من كتر المحاورة مع نفسي بامشي اكلم نفسي لما الناس قربت تقول عليا مجنون
اقتباس :
أنا بعمل كذا وعايز أتغير وأبقى كذا كرر هدفك ك يوم من 7 الى 21 مرة أو كرره

انا مش قصير وأوزعه
انا طويل وأهبل
انا مش قصير وأوزعه
انا طويل وأهبل
انا مش قصير وأوزعه
انا طويل وأهبل
انا مش قصير وأوزعه
انا طويل وأهبل
انا مش قصير وأوزعه
انا طويل وأهبل
انا مش قصير وأوزعه
انا طويل وأهبل
انا مش قصير وأوزعه
انا طويل وأهبل

اقتباس :
اللعب كلة يا مريخ أو يا مريخة Very Happy مع المخ
يارب يامسهل
علي الله بس اعرف أجيب الكاس Very Happy
مدير عام المنتدى
مدير عام
مدير عام
مدير عام المنتدى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!   تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Emptyالسبت أبريل 19, 2008 12:10 pm

السلام عليكم

انا جيت نورت المنتدى اكيد

بس بجد غيابى كان غصب عنى لان النت عندى كان فاصل وانتو عرفين بس شكرا لاميرة والله الى دايما واخدة المنتدى الى الامام

وبقول للمريخ الى هوه لا ولد ولا بنت وميزعلش منى يارب علشان انا باين عليا وحش اوى شكرا على ردودك ودايما الى الامام

اميرة عاوزين نشوفك كدا فى بقية المنتدى مش هينفع كدا يعنى تخشى قسم قسم وتكتبى ردود بطريقة اللمبى الى فى العزاء والله منورانا بجد وافادك الله وفعلا دكتور عوض حداد الله يرحمة من الناس المميزة جدا اللهم اجعل مسواة الجنة بس يا جماعة شوفو كدا ان الواحد ممكن سيرتة تظل بعد مماتة ازاى كما قال الرسول صلى الله علية وسلم فى الحديث الشريف الى احنا عرفينة ان عمل ابن ادم فى الدنيا بينقطع ببموتة الا بثلاث الى منهم علم ينتفع بة يعنى لو دكتور عوض حداد كويس وكلنا حبناة واستفدنا منة مكناش هنفتكرة دلوقتى ونقرأ لة الفاتحة وذلك ان دل دل على ان الواحد دايما يكون اجابى ويحاول يغير ميكونش سلبى ويقول (انا مالى هو انا الى هغير الكون) والله انا بكرة الكلمة دية جدا الى درجة انى لما بسمعها من واحد بتنرفز يلا نكون فينا ايجابية يعنى الواحد ميكونش سلبى كدا فى كل المواضيع متخفش من حد لو ان الواحد عمل كدا وحاول يغير ابأ ولو بنفسك غير نفسك والى الامام انت تعمل الى عليك ومتكنش سلبى كدا كل واحد هيعمل هيكون المجتمع كلة كدا انت متنساش ان الجزء هو اهم شيئ فى الكل وان الكل بيتكون من جزء + جزء يعنى انت كفرد بيتكون منك المجتمع معلش انا طولت فى الرد بس بجد حبيت افتح موضوع الايجابية دة لانة موضوع مهم جدا

وشكرا

عاوز ردود

تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! W6w2005042200290557362b72
Happy_Spirit
عضو فضى
عضو فضى
Happy_Spirit

انثى

مُساهمةموضوع: رد: تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!   تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Emptyالسبت أبريل 19, 2008 3:33 pm

منور سيادتة المدير والله المنتدى من غيرك كان زى العيل الزنان اللى أبوه خرج ومرضاش ياخده معاه ...... lol!

شرفتنى مشاركتك ... والأايجابية حولها ندندن ... يعنى من الاخر الكلام دة كلة علشان نبقى ايجابيين ونحس بمعنى وبطعم للى بنعملة مش زى ما بيقول المريخ انه كلة عنده واحد
غلط يا مريخ مش المفروض ان كلة يكون واحد عندك ... وكون ان كلة محصل بعضه عندك إذن فى خلل....
كلنا بنمر بده .. أنا نفسي مريت بمرحلة الفتور دى والامبالاه بس كان بعد وفاة والدى كله عندى أصبح زى بعضة فرحت زى ما فرحتش كلة واحد .. حزنى ضيع سنييييين وانا ما بعملش حاجة غير أنى بفتكرة وأعيط وأفكر أزا كنت هشوفة تانى ولا لأ ..
ونسيت حاجة مهمة ... أن لو عملت حاجة كويسة فى حياتى أكيد هتوصلة ..
مهم قوى نكون إيجابيين وما نستسلمش لمجرد الشعور بأن كل شئ تماااااام ونورمال وعااادى
لأ .. لآزم يكون لكل حاجة طعمها المستقل حتى لو هتضحك على نفسك بكده ... لكن أرجوك ما تجيش عند فشل وتقولى عايز أستطعمة ... lol!

شرفتنى زياراتكم وسعيده بمشاركتك سيادة المدير flower
مدير عام المنتدى
مدير عام
مدير عام
مدير عام المنتدى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!   تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!! Emptyالأحد أبريل 20, 2008 7:59 am

والله دة نورك يا اميرة

وبجد والله المنتدى من غيرك ينقص كتير اوى

وربنا يوفقك ونستفيد منك دايما يارب

تـصـرف: بـعـزم ..بـشجـاعة..بثقة.. بكفاءة ..بـذكـاء..!!
صفحة 1 من اصل 1