منتديات شباب اليوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات شباب اليوم

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

البرامج الواقعية التلفيزيونية

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
spider
عضو ماسى
عضو ماسى
spider

البرامج الواقعية التلفيزيونية Empty
مُساهمةموضوع: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالجمعة أبريل 25, 2008 11:35 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايه رايكم في تلفزيون الواقع ؟
يعني زي ستار اكاديمي , سوبر ستار , الرابح الاكبر ........ وغيرها من برامج الواقع
يعني ايه الاضافة الي بتضيفها ؟
ايه اللي يمكن نستفيده منها ؟
وحاجات كده يعني عايزها مشاركاتكوا معايا
سارة
عضو مميز
عضو مميز
سارة

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالجمعة أبريل 25, 2008 2:51 pm

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

و الله الموضوع الواحد مش عارف يبدا منين بس المسبقات دة مش يتعجبنى مش شيفة انها بضيف اى اضافة خلاص غير شاب اسلوب حياتهم غلط و ناس بتشجعهم علية و يا خسارة احنا مبسطين و نقعد نصوت عليهم امانة على خابت اية مش عرفة معلش يا جماعة مش عوزة حد يزعل دة وجهة نظر
spider
عضو ماسى
عضو ماسى
spider

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالجمعة أبريل 25, 2008 3:25 pm

اولا ماحدش هيزعل من وجهة نظرك دي حريه شخصية وبعدين اصلا من الناحية الدينيه انتي معاكي حق وانا عن نفسي الحمد لله لابصوتلهم ولاه حاجة وبين وبينك اصلا انا بقرف من المناظر اللي بتحصل بين البنات والولاد في البرامج دي وتحسي انه لو اخوها مش هتعمل معاه كده والله ايه ده على العموم ده جانب كويس من الموضوع عايزة جانب تاني والف شكر لسارة على رايها الرائع والجميل ودايما متميزة على طول ان شاء الله
احمد على
عضو فضى
عضو فضى
احمد على

اللقب فى شباب اليوم : احمد

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالأحد مايو 04, 2008 2:03 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا دى وجهة نظر كم بس ايه الحرام فى كدا والمنا ظر اللى بتحصل طب ما كل الناس بتتفرج انتوا بس اللى شفتوا المنا ظروحتى لو فى بر نامج كدا بس مش كل البرامج مثلا بر نا مج سمعنا صوتك بر نا مج رائع شفنا من خلا له اساف وشاهينازوصوتهم حلومن غير بر نامج زى دا محدش كان سمعهم ولاحتى عر فهم
وبنستفيد اية كفا ية انا بسمع صوت حلوهو دا مش استفا دة
والتصويت انا عن نفسى بصوت بس ليهم مش عليهم ولازم اقول وجهة نظرى مكنش سلبى
وكمان التليفزيون فيها بر امج غنا ئية بس لا طبعا سياسية ممكن تتفر جوا علية زى حالة حوار ومن سيربح المليوناتفر جواعلية وسبونا نتفرج على البرامج الغنائية
يا جما عة الحياة مش عا وزة تعقيد واحنا دخلين على امتحا نات ولازم يبقى فى حرية شوية Laughing
بس دى وجهة نظرى واوع حد يزعل منها Embarassed
وسلام
مدير عام المنتدى
مدير عام
مدير عام
مدير عام المنتدى

ذكر
الدولة - المحافظة : مصر - الاسماعيلية
اللقب فى شباب اليوم : مدير عام المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالأحد مايو 04, 2008 3:30 pm

السلام عليكم
مع احترامى لوجهة نظرك يا احمد ولك منى حب كبير

ولاكن

اعمل اية انا بشهناز ولا اساف ولا صوت حلو ولا وحش اعمل اية
والله انا فى غاية الاسف ان فى ناس بتتفرج على البرامج دية وكمان يصوتو دية نصيبة اكبر
هى دية الحياة الروشة لما تشوف اطفال يقتلو وشباب يسجنو وشيوخ يهانو ونساء المسلمين يغتصبو والقران يدنس والرسول صلى الله علية وسلم يسب علانا

اية يا عم البئس الى انت فية دة دا انت معقد نفسيا

سيبك منة يا اخى دا ود نكدى يعنى احنا الى هنغير الكون

بص شوفت محمد عطية فى استار اكدمى لما فاز ياة كان جامد طب نزلت الالبوم الجديد لتامر حسنى طب اية رايك فى اساف صوتة خطير يجنن شفت بقى اية دة ينهارك ابيض هو انت مش صوت فى البرنامج اية الناس السلبية لازم تكون ايجابى وتشارك فى البرامج
انا بجد مثلى الاعلى وقدوتى فى الحياة تامر حسنى دا انا ابيع نص عمرى واشوفة

وخلينا فرش يا جماعة انتو هتعقدو الدنيا لية مالدنية حلوة ومنورة قدمكم اهية

هقلوكو سر البوم ننسى الجديد جامد موت لسة منزلش فى السوق

اتصلو على نمرة المطافى ونزلو الكلب يله مستنيين اية

حسبى الله ونعم الوكيل

البرامج الواقعية التلفيزيونية 0243
https://shbab2day.yoo7.com
احمد على
عضو فضى
عضو فضى
احمد على

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالإثنين مايو 05, 2008 9:32 am

يا عم احمد انت بتفهم ازى انا مقلتش كدا انت بتكلم من دما غك Sleep
انا فى الاول ولا خر قدوتى رسول الله عليه افضل الصلاة والسلام
انا قلت ان الحياة مش محتا جة تعقيد يعنى الو احد لا يتفرج على تليفزيون ولا يسمع اغا نى ولا يتفرج على افلام تيجى ازى
اولا: خلينا واقعيين كلنا بنتفرج على البر امج دى وبلاش نضحك على انفسنا
ثا نيا:انا قلت ان البر امج دى بتخلى الحياة ها دية شويةواحد بيسمع اغنية حلوة بيشوف ناس بتغنى وبيحكم عليهم مش معا نا كدا انى مش بتفرج على البر امج الدينية والثقا فية ولعلمكم انا متا بع جيد لبر نا مج رائع البيت بيتك لانة منوع مش دينى بس ولا غنا ئى بس ولا ثقا فى بسكل حا جة وسياسة كمان وبيتكلم عننا بجد
ثا لثا :بر نا مج البيت بيتك فى فقرات رائعة للا يتام وزوى الاحتيا جات الخا صةوالمحتا جين
رابعا:وحكاية النا س اللى بيموتوا فى فلسطين والعراق مين هيشفهم او يتكلم عنهم غير البر امج دىوبعدين انت دخلتنا فى موضوع سياسى تا نى خالص احنا بنتكلم فى موضوع غنا ئىومن غير البر امج دى كنت هتسمع اليسا ازى وانا متا كدانك بتموت فيها يا حمد يا عبدالله وخد با لك علىدى مش معا ملة تعا ملنى بيها وابقى افتكر ايام ما كنت بشدك ولا نسيت
خا مسا: دى وجهة نظرىومش لا زم تعقيد هتجننونى مش كفا ية الكا ترة وانتوا كمان
يا استا ذ احمد انا مسلم فى الاول ولاخر وقدوتى رسول اللهدى وجهة نظرى بس تبقى بر امج محتلار مة
وسلام وانا اسف على التطويل
مدير عام المنتدى
مدير عام
مدير عام
مدير عام المنتدى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالإثنين مايو 05, 2008 11:36 am

السلام عليكم

اولا يا استاذ احمد انا لما رديت الرد دة مكنتش اقصدك خالص انت فهمت غلط انا بتكلم بصفة عامة

ثانيا انا مثلا برنامج زى استار اكدمى عمرى فى حياتى متفرجت علية ولا عاوز ولما بعرف ميعادة بطنش ومشايخ المسلمين حرموة وبرنامج سوبر استار دة الى اول مرة اسمع اسمة من امنية والحمد لله مبحبش البرامج دية
فمتقلش اننا كلنا بنتفرج على البرامج دية

انا منكرش انى بجد بحب اسمع افلام مثلا اجنبية او انى فى بعض الاحيان كنت بسمع اغانى على الرغم انى بطلت اسمعها كتير ودية خطوة ايجابية الحمد لله

وثالثا عمرى ما حبيت اليسا ولا غيرها وتعرف بقى انى اكتر حاجة بكرها فى الدنيا المطربين زى اليسا وننسى وهيفاء وتامر حسنى وعمرو كلاب وغرهم

انا ممكن اسمع اغنية على الرغم انة المفروض ان دة غلط بس الى لا يمكن اسمح بية انى اجرى مثلا ورا اخبار الفننين ولا احطهم فى دماغى من الاساس ولا اجرى ورا البرامج زى البرامج الى بتبث فينا العولمة زى استار اكدمى وغرهم وبيطلعونا من الشخصية الاسلامية وهو دة هدفها يبقى ازاى اكون مسلم واتفرج عليها

وثالثا دية والله وجهة نظرى بس فى الموضوع ويارب محدش يزعل وانا مش اقصد حد لعاشر مرة

دة رأيى الشخصى

احمد على
عضو فضى
عضو فضى
احمد على

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالإثنين مايو 05, 2008 11:53 am

اولا انت مش صريح يعنى بتجا مل الناس انت فهمنى ومش صادق فى حا جة وابصم با لعشرة
ثا نيا اسمه عمرو الدياب مش كلاب وبلاش غلط فى حد متع فهوش
ثا لثا انا كنت قا عد معاك وانت بتسمع اليسا وبتقولى دى جاااااااااااااااامدة موت يعنى مش من دما غى وانا مش كداب
رابعا انا متا كد انك مشغل اغانى دلو قتى
هسألك سؤال
التليفزيون حرام
البر امج حرام
سلام
مدير عام المنتدى
مدير عام
مدير عام
مدير عام المنتدى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالإثنين مايو 05, 2008 3:15 pm

السلام عليكم

اولا يا احمد هدى احصابك كدة يا حبيبى وانا كنت بقول رأى شخصى

ثانيا صدقنى مش فاكر انى مرة كنت بسمع معاك اليسا وقلتلك دية جامدة موت بس ممكن يكون حصل وانا نسيت بس لو حصل يبقى اصدى على الاغنية انا قلتلك بتعجبنى اغانى بس مش معنى كدة انى بحب المطربين يعنى مش بحب اليسا كشخصية ولا اى مطرب تانى وانا قلتلك وجهة نظرى انت مش فهمنى انا بقول انى بسمع اغانى بس الحمد لله بطلت اسمع كتير زى الاول او بمعنى اصح مبقتش احب الاغانى زى الاول ودية بادرة خير ان شاء الله بس الى انا رافضة انى اجرى ورا اخبار واهتم بناس زى المطربين او برامج زى الى قلنا عليها وكمان مسمعش اغانى دة المطلوب والى المفروض يحصل وان شاء الله ابطل خالص ادعيلى

يارب وجهة نظرى توصلك

ثالثا والله ما مشغل اغانى على الكمبيوتر

والتلفزيون مش حرام دية وسيلة زية زى النت وحسب استخدامك انت بقى يتقلب اما حلال او حرام اما تاخد حسنات او سيئات

ومش كل البرامج حرام اكيد

ملحوظة هامة : يا جماعة انا مش ملاك والله انا مش بقول انى مش بعمل حاجة غلط اه بسمع اغانى اة مش دايما بستخدم التلفزيون صح

بس انا بقول الى المفروض يتعمل يعنى انا نفسى مسمعش اغانى طول عمرى ومتفرجش غير على برامج اسلامية فى التلفزيون او برامج هادفة

بس كونى انى مثلا اكون بسمع اغانى ومصمم انى اسمعها وشيفها انها حاجة كويسة وانها عادى دة لا

انا عارف انى قرفتكم بكلامى الكتير بس فى النهاية اتمنى ان اكون وصلت وجهة نظرى فى الموضوع

والسلام عليكم

احمد على
عضو فضى
عضو فضى
احمد على

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالثلاثاء مايو 06, 2008 8:17 am

السلام عليكم
من الاخر عشان انا زهقت وبصر احة مش فاضى
انا وجهة نظرى ان الاغا نى شئ جميل بس يكون فى حدودطبعايعنى انا مثلا بحب ام كلثوم ونجاة اوى وحليم كمان واليساوانغام اصوات رائعة لكن طبعا اللى بالى بالك دول مش بعبر هم ولما بشفهم على التليفزيون بقفله
يا عم احمدعبد الحليم كان بيأثرفى الجيش من اغا نية وام كلثوم كمان كانوا بيحر كوا الناس وانا كمان بتكلم على الاصوات مش الاشكال ويا عم انا بحب لا غانى دى وجهة نظرى انت مزعل نفسك ليه
وكمان انا لسه بعتلك صورة هيفاء وبسكال من يومين بلاش نفا ق بقى وكون صريح
سلام
spider
عضو ماسى
عضو ماسى
spider

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالثلاثاء مايو 06, 2008 12:01 pm

يعني اغيب يوم ولاه يومين واجي الاقي في خناقة كده بين حضرة المدير والدكتور احمد علي ليه كده ياشباب يعني ده مجرد موضوع والحكاية مش مستاهله كل الرد ده
على فكرة يادكتور احمد علي انا هنا اقصد بالبرامج الواقعية البرمج اللي زي ستار اكاديمي يعني الرابح الاكبر ونجم الخليج و......... وغيرها الحاجات دي عبارة عن ولاد وبنات بيعقدوا مع بعض في مكان واحد واتفرج على اللي يحصل بعد كده وقال ايه انا بعتبره اخويا اخوكي منين ياختي وبعدين لو اخوها مش هتعمل معاه كده والبرامج دي بتكون نوعين من البرامج يعني برامج مسابقات وبرامج حياة واقعية علشان كده اسمها برامج واقعية اما ستار ميكر(سمعنا صوتك) ده كان برنامج مسابقات وده موضوع تاني خلاص
برنامج مسابقات زي من سيربح المليون ووزنك ذهب.........وغيرها ودي كمان انا مابيدهاش وشايفه ان الفلوس اللي بتتاخد منها حرام علشان بتكون اولا بتاعت ناس تانية بعت بيها رسايل او عملتن بيها مكالمات وثانيا محدش بيتعب علشان ياخد الفلوس دي يعني كل اللي بيحصل واحد يسالك اسئله وتجاوب عليها وخلاص لا وايه كمان في برامج بتعتمد على الحظ واظن ان دي حرام خالص ولاه ايه زي برنامج الصفقة
وعلى فكرة مش كل الناس بيتفرجوا على ستار اكاديمي انا اخدت فكرة عنها مرة واحدة وماشوفتهاش تاني ولا اعرف عنها حاجة ولاه اي برنامج واقعي من اللي انا ذكرتها فوق انا بتفرج عليها انا بس سمعت عنها واخدت عنها فكرة وماعجبتنيش وحابيت اخد رايكم فيها
وانا بحترم رايك جدا وقول حضرتك انك بتحب البرامج دي براحتك بس ياريت ماتقولش انها مش حرام
spider
عضو ماسى
عضو ماسى
spider

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالثلاثاء مايو 06, 2008 12:19 pm

انا عندي تعقيب تاني وهو ان ماحدش قال ان التلفيزيون حرام ولاه النت حرام زي ماقال حضرة المدير دي كلها وسائل وتعتمد على استخدامك ليها واغلب الناس بتسمع اغاني بس قلة من الناس اللي بهتمت باخبار الفنانين واشكالهم واصواتهم انا عن نفسي بسمع اغاني لما اكون متضايقة بس علشان انسى اللي انا فيه ومابحبش اشوف كليبات علشان اللي بيحصل فيها وبعدين مابحبش اي مطرب ولاه ممثل ولاه غيره خصوصا اني مااتمناش احشر معاهم يوم القيامة مش عارف الحديث بتاع المرء يوحشر مع من يحب
وياريت لما حد يبحب بتخناق مع حد بلاش تتخانقوا في الموضوعات بتعتي علشان انا بتبهدل في النص وفيها ايه لما المدير تعجبه اغنية لاليسا ولاه حتى نانسي ولاه اي حد يعني كنت تعنبه بينك وبينه مش في المنتدى وبعدين يارب كلنا مانسمعش اغاني تاني حد يكره الخير والصح
انا معاك في ان المفروض ماحدش يغلط في حد سواء يعرفوا او لا يعني ياحضرة المدير مهما كان المطرب ده مسلم وهياخد منك حسنات على الغلط في حقه فابلاش حد يغلط في حد اصلا الواحد مش ناقص حسناته تقل هي قد ايه اصلا علشان تقل
وبعدين انا هنا ماقصدتش البرامج المنوعة ولاه السياسية اللي زي البيت بيتك وحالة حوار والعاشرة مساءا وتسعين دقيقة علشان البرامج دي بقى انا بحبها جدا وكنت متابعة جيدة لغاية من حوالي شهر وشوية بطلت اتبعها علشان ادور على الحاجات المطلوبة مننا وان شاء الله عايزة اذاكر وان شاء الله بعد الامتحانات ارجع اشوفها تاني لما افضى يعني
وملعش يادكتور احمد ان المدير كان كلامه قاسي بعض الشئ بس حوله الغيرة على الدين اللي طلعت منه فجاة دي وهو اكيد ماكنش يقصدك كان بيتكلم على اساس ديني بس وحصل خير ويلاه حالحوا بعض واهم حاجة تفضلوا حصاب وهو ده موضوعي الجديد
احمد على
عضو فضى
عضو فضى
احمد على

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالثلاثاء مايو 06, 2008 12:38 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا فا هم طبعا واستا راكا ديمى دا مش بر نا مج غنائى مين محمد عطية مش طالع منه
وثا نيا انا مش مفتى عشان اقول انها حرام او حلال انا بقول انى بحب اتفرج عليها ومعجب بيها اوى وبسمع اصوات جميلة
بس ناس كتير بتتفرج ومعجبة با لفكرة اوى
مش عا رف انتوا متشددين ليه كدا يبقى انتوا والدكا ترةالله يكون فى العون
دى مجرد راى ويا ريت كل واحد يحترم راى التانى حتى ولو كان غلط
سلام
مدير عام المنتدى
مدير عام
مدير عام
مدير عام المنتدى

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالثلاثاء مايو 06, 2008 2:38 pm

السلام عليكم

اولا حرام عليك يا احمد ربنا يسمحك انا طلبت منك او خدت منك صور لهيفاء وبسكال

شكرا

وثانيا يا جماعة دة رايى وانا مش مختلف على حد ولعاشر مرة بقول انا بقول الى المفروض يحصل مش معنى كدة انى بعمل كل حاجة صح

وارجو من كل الناس محدش يعقب على حد الى فى حدود المعقول وانا بحترم كل الاراء

ورأيك يا احمد انا بحترمة بس انت كمان تحترم راييى

وشكرا

احمد على
عضو فضى
عضو فضى
احمد على

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالثلاثاء مايو 06, 2008 3:26 pm

اولا :سورى يا عم احمد انت استقبلتها وانت متعرفش هى بتا عت مين اوك
ثا نيا:كل واحد لية راى ولا زم كلنا نحتر مها حتى لو غلط اوك
ثا لثا :بلاش نتكلم فى حا جة فى الدين حرام او حلال دى مش بتعتنا بس لا زم نعرف من ناس دا التخصص بتا عهم
رابعا:اما بالنسبة للا غا نى انا بسمع وهسمع لانه بتخرجنى من حا لا ت كتير
اما انى احب مطرب او مطربة لاانا بسمعهم بس يعنى انا بحب صوت نجاة مش بحب نجاة ويا ريت تفهم الفرق
خامسا:قلبى انا طفل صغير اياك تزعل منه لو يوم فيه تتحير سا مح واعرف انه طفل صغير وبيتغير يا حمدعبدالله
سا دسا:بشكر سبيدر على كلامها فى ان محدش يغلط فىحد ميعر فهوش(اسمع يا حمد يا عبدالله عمرو كلاب )وانالتلفزيون او النت حسب لا ستخدام دا طبعا صح
يعنى واحد بيتفرج على بر نا مج دينى زى واحد بيتفرج علة فديوكلب لا طبعا
سا بعا :ايه رايكم فى حالة الحوار اللى بتعملها الدكتورة نوران بجد كنت بستفاد كتير فعلا انا مش بتكلم بس بسمع وبستفيدوالله
اخيرا انا اسف انى قلت حا جة وحد زعل منها اقصد احمد عبدالله
سلام
spider
عضو ماسى
عضو ماسى
spider

مُساهمةموضوع: رد: البرامج الواقعية التلفيزيونية   البرامج الواقعية التلفيزيونية Emptyالسبت يونيو 21, 2008 10:26 am

والله يادكتور احمد علي اخيرا حالة الزعل اللي كانت بينك وبين المدير والحمد لله ان كلامي عجبك واهلا بيك في القسم ومستنيه مشاركاتك في باقي المواضيع وانا بحترم كل الاراء اللي بتتكتب وايه اللي دخل الدكتورة نوران في الاغاني يعني كنت كتبتها في مشكلة التعليم كمثال لدكتور بتحجاول تعلمنا صح بس لوحدها ومن غير مايكون عندنا خلفية وغيره فطريقيتها مانفعتش

البرامج الواقعية التلفيزيونية
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-