منتديات شباب اليوم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات شباب اليوم

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ايه رايك في التغيير؟

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
spider
عضو ماسى
عضو ماسى
spider

ايه رايك في التغيير؟ Empty
مُساهمةموضوع: ايه رايك في التغيير؟   ايه رايك في التغيير؟ Emptyالسبت أبريل 26, 2008 12:59 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اقصد هنا بالتغيير هو التغيير في حياتك الشخصية
يعني تغيير شخصيتك
تغيير عربيتك(اذا كان عندك عربية)
تغيير بيتك
تغيير مكان اقامتك
وكده يعني عايزة ارائكم في الموضوع بكل جوانبه
Happy_Spirit
عضو فضى
عضو فضى
Happy_Spirit

انثى
الدولة - المحافظة : Egypt- Ismailia
اللقب فى شباب اليوم : أميرة الورد

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايك في التغيير؟   ايه رايك في التغيير؟ Emptyالسبت أبريل 26, 2008 5:33 am

- التغيير فى الحياة:
"أحس بالملل لا يوجد لدى ما يحفزني لإنجاز الأعمال، تنقصني المتعة عند القيام بأي شئ ... لا أريد أن أختلط بالناس ... أشعر بكسل شديد وعدم الرغبة في عمل أي شئ ... أشعر بعدم اللذة عند إنجاز الأعمال ... افتقد الشعور بالمتعة عند القيام بأى شىء ..."
وغيرها من العبارات الأخرى التي نسمعها ونشعر بها معظم أوقاتنا.

أحياناًً أتساءل إلي متي سيستمر هذا الشعور؟ وما هي كنية هذا الشعور - هل هو ضيق من كل شىء يحيط بنا، هل هو ملل من الحياة أم هى حالة خمول - ضعف إرادة - خذلان في المعنويات - هل هذه الحالة عادية أم مرضية - هل لها فترة محددة ثم ستزول وحدها - أم عليَ أن أقوم بشيء بهذا الصدد. وإن كنت أريد أن أتخلص من هذا الشعور - فماذا عليَ أن افعل؟! والأهم ما هو السبب وراء هذا الشعور الذى ينتابنى و ينتاب من حولى: الأصدقاء - زملائي فى العمل - جيرانى .. هل هو فيروس في الجو اسمه الملل - الضيق، أم هي حاله رتابة ناتجة عن الروتين اليومي الذي لا يتغير؟
هل السبب فيما وصلنا إليه الإنسان نفسه أم البيئة المحيطة به ؟؟
دعونا نغوص فى أعماق النفس البشرية في محاولة للكشف عن أسباب هذا الشعور وتأثير التغيرات الخارجية البعيدة علي النفس والمشاعر المتولدة.
يجد الإنسان بالفعل متعة كبيرة فى الاحتكاك بكل ما يتغير من حوله: تغير المزاج أو حالته أو مواقفه أو الجو الذي يعيش فيه أو كل شئ يحيط به لذلك نجد حكمة الله فى خلقه لهذا الكون المتغير الذي يلائم الطبيعة البشرية فقد خلق الله: النهار والليل - الصيف والشتاء - السعادة والحزن وإذا لم يكن أيضاً هناك تغيير فى حياتنا وفى كل ما يحيط بنا - وهى الحالة التى يمكن وصفها بحالة الثبات، فإن ذلك سينتج عنه بالطبع الشعور بالملل وعدم الرغبة فى الحياة.
إن من أكثر العوامل المؤثرة في النفس هو التجديد والتطور، والحركة . فمنذ بداية تكوين الإنسان فهو في نمو مستمر وحركة دائمة: من ناحية التطور البيولوجي للجسم - التطور الفكري والمعرفي بحثاًً عن الجديد للإستفاده منه - فمثلاً بالنظر إلي الطفل الصغير نجد أنه دائم السعي وراء معرفة كل شئ، حينما يبدأ بالحركة فى المنزل يبدأ في لمس الأشياء والتعرف عليها وتبلغ سعادته أقصاها حينما يتعرف علي شئ جديد. من المثير أن هذه الصفة تظل ملازمة للفرد مدي حياته في مختلف فترات نموه، ولذا نجد أن الجديد دائماًً يثير في أنفسنا الرغبة وراء البحث و يشحذ طاقاتنا للتحرك ويعطينا قدراًً من المتعة واللذة النفسية والشعور بأن "للحياة طعم".
لذا الشعور بالملل - الضيق - الخمول -... الخ وغيرها من مختلف المسميات ليس إلا نتاج عملية ركود وكسل أو ممارسة الحياة بصورة روتينية - بحيث لا يوجد الجديد فيما نقوم به - فنفقد الشعور بلذة ما هو جديد ونشوة ما هو خارج عن الروتين اليومي.
- ولكي يتمكن الإنسان من التجديد بصوره دائمة بحثاًً عن تخطى حالة الخمول والرتابة والروتين اليومي يجب أن يبحث في نفسه عن:
1- هواية يمارسها على نحو منتظم لأنها تساعده على التحرر من روتين الحياة اليومي لا مانع من أن تكون بسيطة للغاية مثل حل الكلمات المتقاطعة أو ممارسة رياضة فهي على الأقل تحل الكثير من الألغاز أو أن يترك كل شئ خلفه وخارج نطاق تفكيره، وتمكنه من التعامل مع هذه الألغاز بطريقة تبعده عن باقي العالم.

2- وماذا عن محادثة شيقة مع صديق؟ أنه بالشيء المفيد أيضاً وسيكون لها أكبر الأثر عليه فى إعادة ترتيب أفكاره إلى جانب اكتسابه معلومة جديدة مفيدة حتى لو كانت بسيطة خاصة إن كانت قائمه علي الاشتراك مع الصديق في مجالات اهتمامات واحده مثل الأدب، الاقتصاد، السياسة ... الخ.

3- ويجد بعضاً آخر من الأشخاص متعتهم فى التجديد من خلال التنزه والترفيه أو القيام بإجازات كمحاولة للتغلب على شعورهم بالملل وهو فى بعض الأحيان حلاً مناسباً للتخلص من روتين الحياة اليومي، ولكن إذا كانت لها قيمتها وأهدافها.
وفى حالة عدم وجود الدافع أو غياب مثل هذه القيم سيشعر الإنسان بعد مرور فترة من الزمن أن تخصيص أو استقطاع وقتاً من حياته لهذا النوع من الترفيه سيشعره بالسطحية والتفاهة.
والحل الأمثل للخروج من هذه الدائرة المفرغة "أخذ خطوة إيجابية" أو على نحو أدق "البدء بجدية في أخذ خطوة إيجابية نحو التغيير".
</FONT>
- فمثلاً:
- إبدأ يومك بممارسة إحدى الأنشطة الرياضية المحببة لنفسك ولو لمده 1/2 ساعة.
- تناول فنجاناً من الشاي أو
</FONT>القهوة مع شخص قريب إلى نفسك ولم تراه منذ زمن بعيد مرة كل أسبوع أو أسبوعين حسب الإمكانية واستمتع باسترجاع الذكريات.
- استمتع بمشاهدة فيلم سينمائي جديد أو قديم حسب الرغبة.
- شاهد مباراة لكرة القدم مع مجموعه من الأصدقاء.
- إقرأ كتاباً يمدك بمعلومة جديدة أو تسلية ممتعة وشارك أصدقائك فيه.
- يمكنك التحدث مع أصدقائك من خلال شبكة الإنترنت (الدردشة).
- انضم إلي إحدى الجمعيات التي تتناول اهتمامك.
- ابحث عن نشاط خيرى لتقوم به.
- فإدخال السعادة والبهجة علي الآخرين يكون له تأثير عميق في نفس الإنسان.
</FONT>
ودعونا نكون واقعيين فيما نطلب وننصح به - أغلب القراء قد يصيحون "ما إحنا عارفين الكلام ده"
لكن اسمحوا لي أن أقول أن مالا تعرفونه هو أن بداية كل جديد هو أصعب ما في الأمر. لذا عندما تبدأ بأي من هذه النصائح ستشعر من البداية بعدم الرغبة في الاستمرار ولكن مع المثابرة ومقاومة الروح السلبية الموجودة فينا يمكن للشخص أن يحرز تغيير في حياته ويتغلب علي الروتين وأسلوب الحياة الممل عن طريق القيام بما هو جديد ومغير. </FONT>
إن التجديد والتغيير هو أكثر الثوابت في حياتنا التي نحتاجها باستمرار كاحتياجنا للماء والهواء ... لا تبخلوا علي أنفسكم بالتجربة ... فهي في حد ذاتها تغيير. </FONT>

</TD></TR></TABLE>

</FONT>
مدير عام المنتدى
مدير عام
مدير عام
مدير عام المنتدى

ذكر
الدولة - المحافظة : مصر - الاسماعيلية
اللقب فى شباب اليوم : مدير عام المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايك في التغيير؟   ايه رايك في التغيير؟ Emptyالسبت أبريل 26, 2008 6:42 am

السلام عليكم

اية الكلام الجميل دة كلة

بصراحة انا بحب التغير موت

ومبحبش اكون زى ما انا وحاليا نفسى

اغير شخصيتى وبيتى وعربيتى وحياتى كلها

وخلو شعارنا

معا نحو التغيير

https://shbab2day.yoo7.com
spider
عضو ماسى
عضو ماسى
spider

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايك في التغيير؟   ايه رايك في التغيير؟ Emptyالأحد مايو 04, 2008 6:14 am

اهلا والله باللي منورنا في القسم اميرة حته واحدة وكلام جميل ورائع ومفيد خصوصا الجزء بتاع التنمية البشرية عايزة دايما معايا في اي موضوع بعد اذنك يايعني
انا بس عايزة اقول وجهة نظري ان الشعور بالملل ده لا فيرس ولا ضعف ارادة وخذلان ولا اي حاجة غير بعد عن الله وخصوصا في تعاملات الناس مع بعضها البعض يعني الناس مابقاش يهمها هي بتكلم مين حد يكلمك امبارح يكلمك على انه يعرفك من زمان ويهزر وممكن يقول كلام ملوش لازمه وحد قريب منك ويكلمك على انك غريبة عنه ويعملك بالرسميات اصل باباه عامل مشكلة مع حد عندكوا في البيت ولاه اللي ياخد حاجة مش بتعتوه واللي يخون الامانة .....وغير كده من مظاهر الفساد اللي انتشرت اليومين دول وده كله بسبب البعد عن ربنا
واكتر حاجة لحظة انتشارها اليومين دول هي الغرور والرسول (صلى الله عليه وسلم ) قال :-(لا يدخل الجنة من كان في جوفه مثقال ذرة من كبر) يعني حاجة بسيطة خالص مابالك ان الغرور انتشر بصورة كبيرة اوي
على العموم انا مش ضد التغيير بل العكس انا معاه بس لما يكون للاحسن
وانا كمان بحب التغيير والحمد لله بتغير كل شوية عن الاول بس الحمد لله بتغير للاحسن
يارب ياحضرة المدير تغير كل اللي نفسك فيه للاحسن بس بلاش الشعار ده علشان في ناس ممكن تستخدمه غلط
land of the leal
عضو فضى
عضو فضى
land of the leal

انثى
الدولة - المحافظة : الاسماعيليه
اللقب فى شباب اليوم : أرض الجنه

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايك في التغيير؟   ايه رايك في التغيير؟ Emptyالخميس مايو 29, 2008 12:27 am

واللهي بالنسبه لموضوع تغيير العربيه ده
اوعدك انشاء الله أفكر فيه يا سيدر

بس انشاء الله بعد لما أبقي اشتري عربيه الاول
وبعد كده ابقي اقرر أغيرها Smile
وبالنسبه لروتين الحياه
فبيتهيئلي ان الواحد بيحاول يكسره علي قد مايقدر
بس المشكله ان سعات بيبقي ملازم الواحد غصب عانوا
زي نوع من انواع الإجبار
لأنوا بيبقي مرتبط بكل ال ناس ال حوالينا
لكن بشكل عام
انا فعليا الفتره دي بحاول اعمل الحاجات دي
القالت عليها اختنا ام اسم انجليزي كبير مكسله اكتبه ده Shocked
كن ايا كان
وفي النهايه يعني بيتهيئلي ان اتجاه التغيير سواء للاحسن او للأسواء
ده بيتوقف علي رغبت الشخص
بمعني ادق
لو الفرد قرر انه ناوي يعمل حاجات صح
وضغط علي نفسه شويه
هيقدر يعملها
لكن لو ساب نفسه
يبقي غصب عنه هيلاقي التغير بيحصل بردوا
لكن للأسواء للأسف

اقصد من كلامي ده
ان التغيير كده كده هيحصل

سواء بتعمد منك
او غصب عنك
بس الفرق انه لما يكون بتعمد من الفرد
بيقدر يوصل بيه لل هو عاوزه
اما لو ساب نفسه للظروف
فافي النهايه
بيبص علي نفسه يلاقي نفسه وراء اوي
والدنيا من حاوليه كلها اتغيرت
ويلاقي نفسه في النهايه
اتغير للأسواء

بس انا عاوزه اقول حاجه في النهايه
يمكن ال يعرفني يكون سمعها في ال كول تون بتاعتي

وهي

انا مش عارف اتغير
كل ما قول هتغير

تحصل حاجه ترجعني عن كل ال أنا ناويه Crying or Very sad Crying or Very sad
spider
عضو ماسى
عضو ماسى
spider

مُساهمةموضوع: رد: ايه رايك في التغيير؟   ايه رايك في التغيير؟ Emptyالسبت يونيو 21, 2008 9:17 am

والله اللي عايز يتغير باذن الله يتغير بس عايز قوة ارادة وانا معاكي في ان التغير ضروري وخصوصا مع الحياة بتاعتنا دي وصح لازم الواحد التغير يجي من جواه مش غصب عنه وبلاش تامر واغانيه اللي مودي الشباب ورا دي ماعلينا المهم منورة القسم ده وعايزه اشوفك في باقي الامواضيع ان شاء الله

ايه رايك في التغيير؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-